FOR THE REST OF MY LIFE

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, October 31, 2010

CIKGU TAK ADA OTAK???

Maka tersebutlah kisah seorang guru sekolah rendah yang telah memegang fahaman Atheis (tidak mempercayai wujudnya tuhan). Suatu hari, sebelum memasuki kelas dia dilihat duduk termenung di balkoni sebelum memasuki kelas tahun 1 Aktif. Dia sedang berfikir cara dan pendekatan yang paling sesuai untuk menyedarkan murid-muridnya mengenai ketidakwujudan tuhan di muka bumi ini. Dia mahu meletakkan anasir buruk dalam pemikiran muridnya meragui kewujudan tuhan. Perah punya perah keringat otaknya itu, maka muncullah suatu idea yang agak rasional dan mudah pendekatannya. Dia tersenyum kambing lantas terus menuju masuk ke kelas tahun 1 Aktif itu.



Seusai ucap selamat diberikan oleh seluruh isi kelas. Guru itu memulakan pengajaran dengan membawa set induksi yang telah difikirkan sebentar tadi. Dikeluarkan sebatang pen dan ditunjukkan kepada murid-muridnya. Diangkatnya dengan agak tinggi agar semua murid dapat melihatnya.



Guru : Murid-murid, cikgu nak bertanya, apakah benda ini?



Murid : Sebatang pen!



Guru : Bagus! Dia wujud kan dihadapan kamu?



Murid : Wujud!



Guru : Ha…ianya wujud kerana kamu nampak ia
.



Terukir sekuntum senyuman penuh makna. Lalu disorokkan pen itu ke dalam poketnya.



Guru : Ha…sekarang kamu nampak tak pen tu?



Murid : Tak!



Guru : Maknanya pen tak….?



Murid : Tak Wujud cikgu! Pen tidak ada!



Guru : Pandai kamu semua! Baiklah..sekarang cikgu mahu kamu semua cari di sekeliling nampak di mana-mana adanya Tuhan?



Murid-murid pun mulalah mencari-cari disekeliling mereka untuk mencari ‘objek’ tuhan!



Guru : Kamu semua percaya tuhan kan? Carilah dimana-mana, bawah meja ke? Diluar tingkap ke? Tak pun didalam tong sampah barangkali?



Sudah puas murid-murid mencari namun tidak jumpa juga ‘Tuhan’ yang dimaksudkan.



Murid : Penatlah cikgu! Tak nampak pun tuhan?



Cikgu : Tak jumpa ke? Ha…kamu tidak nampak pun kan tuhan tu dimana-mana? Maknanya….tuhan itu tidak….?



Murid : Tuhan tidak wujud cikgu! Tuhan tidak ada cikgu!



Guru tersenyum puas, akhirnya dia berjaya memasukkan keraguan biarpun dalam keadaan yang sedikit dan simple.



Tiba-tiba, seorang murid angkat tangan, Ariff namanya.



Guru : Kenapa kamu angkat tangan Ariff?



Ariff : Saya nak tunjukkan sesuatu pada semua.



Guru : Baiklah, kamu boleh ke hadapan.



Dia berdiri betul-betul bersebelahan dengan cikgunya.



Ariff : Kawan-kawan nampak tak cikgu di sebelah saya?



Murid : Nampak!



Ariff : Baiklah…sekarang saya nak kawan-kawan cari dimana letaknya otak cikgu?



Murid : Mana nampak lah ariff!



Ariff : Haaa…kamu tak nampak ya? Saya pun tak nampak! Maknanya…cikgu tidak ada…?



Murid : Cikgu tidak ada otak! Otak cikgu tidak wujud!



Ariff : Pandai kawan-kawan saya!





p/s:renung-renungkan dan selamat beramal,,=)

Wednesday, October 27, 2010

KEJAHATAN DIBALAS KEBAIKAN~

Di satu sudut pasar Madinah Al- Munawarah ada seorang pengemis Yahudi buta. Hari demi hari apabila ada orang yang mendekatinya dia selalu berkata, "Wahai saudaraku janganlah kami dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya kalian akan dipengaruhinya."

Namun tanpa disedari pengemis Yahudi buta, setiap pagi Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawa makanan. Tanpa berkata sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapkan makanan yang dibawanya kepada pengemis itu walaupun pengemis itu selalu berpesan agar tidak mendekati orang yang bernama Muhammad. Begitulah yang dilakukan oleh baginda pada setiap hari sehinggalah ke saat kewafatannya.

Setelah kewafatan Rasulullah SAW, tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta itu. Suatu hari Abu Bakar Radhiallahu Anhu (RA) berkunjung ke rumah anaknya Aisyah. Beliau bertanya kepada anaknya, "Anakku adakah sunnah kekasihku yang belum aku kerjakan?"

Aisyah menjawab pertayaan ayahnya, "Wahai ayahanda, engkau adalah seorang ahli sunnah dan hampir tidak ada satu sunnah pun yang belum ayahanda lakukan kecuali satu sunnah saja."

"Apakah itu?", tanya Abu Bakar RA.

"Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke hujung pasar dengan membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang berada di sana," kata Aisyah.

Keesokan harinya Abu Bakar RA pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk diberikannya kepada pengemis itu. Beliau mendatangi pengemis itu dan memberikan makanan itu kepadanya.

Ketika Abu Bakar RA mulai menyuapkan nasi, si pengemis itu marah sambil berteriak, "Siapakah kamu?"

Abu Bakar RA menjawab, "Aku orang yang biasa."

"Bukan! Engkau bukan orang yang biasa mendatangiku," jawab si pengemis buta itu.

"Apabila dia datang kepadaku, tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapkan aku tetapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut," pengemis itu melanjutkan perkataannya.

Abu Bakar RA tidak dapat menahan air matanya. Beliau menangis sambil berkata kepada pengemis itu, "Aku memang bukan orang yang biasa datang padamu, aku adalah salah seorang daripada sahabatnya, orang yang mulia itu telah tiada lagi. Beliau adalah Muhammad Rasulullah SAW."

Setelah pengemis itu mendengar cerita Abu Bakar RA, dia pun menangis dan kemudian berkata, "Benarkah demikian? Selama ini aku selalu menghinanya dan memfitnahnya. Dia tidak pernah memarahiku walau sedikit pun, malah dia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi. Dia begitu mulia.."

Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadah dihadapan Abu Bakar RA.
sumber:iluvislam.com

Saturday, October 23, 2010

ANDAI DIA BERSAMA KITA~ (PART TWO)



It's just ONE video..but it told A LOT of stories inside..


In a time of darkness and green
It is your light that we need
You came to teach us how to live

Mohammed ya rasool Allah

You were so caring and kind
You're so wise full of light
You are the best of mankind


Mohammed khairo khalq illah
Salu ala rasool ellah
Habibi el mostafa
Peace be upon the messenger the chosen one

From love you returned away
In all nigh you would pray
Truthful in every word you say

Mohammed ya rasool Allah

Your face was brighter than the sun
Your beauty equaled by no one
You are Allah chosen one

Mohammed khairo khalq illah
Salu ala rasool ellah
Habibi el mostafa
Peace be upon the messenger the chosen one


I'll try to follow your way
And do my best to live my life
As you taught me
I pray to be close to you
On that day and see you smile
When you see me

Salu ala rasool ellah x3
Habibi el mostafa x2
Peace be upon the messenger the chosen one

ANDAI DIA BERSAMA KITA~~




Saya pasti kalian telah menonton video ini di facebook kan...

Pertama kali saya menonton video ini, tanpa saya sedar, air mata bertakung di kelopak mata...Dan saya pasti,begitu juga anda..kerana saya pasti kita merasa perkara yang sama..




SEBAK








RINDU







CINTA











"IF HE CAME AND SIT ALONE WITH YOU, WHAT WILL YOU SAY TO HIM IN A MINUTE?"










saya tinggalkan persoalan ini di sini untuk anda renungkan...

Saturday, October 16, 2010

ampunkan daku kerana daku terlupa~


MENGAPA HARUS BERSEDIH...???

Allah benar janji-Nya. Allah telah menentukan sesuatu. Yang hilang tidak bermakna binasa. Yang pergi tidak bermakna kita hilang segala.

Kalau kita ukur - banyak mana yang Allah ambil, dibanding dengan banyak mana yang Allah telah beri kepada kita.

Firman Allah:

"Kalau kita cuba hitung nikmat Allah, nescaya tidak akan terhitung banyaknya." - (Ibrahim 14:34)


Mata, telinga, mulut, kaki dan sebagainya. Harta yang melimpah ruah. Pandang yang sekitarmu. Apa yang kurang? Tidak ada apa yang kurang, saudara. Rumah, kereta, isteri, anak-anak, segalanya cukup.

Dan apabila musibah menimpa, Allah tarik balik sedikit sahaja dari kurnia-Nya, mengapa harus berdukacita? Mengapa harus bersedih? Bukankah itu petanda bahawa Allah mungkin menggantikan dengan sesuatu yang lebih baik? Allah tarik sesuatu untuk Allah berikan sesuatu yang lain. Tidak mustahil.

Berlapang dada kepada Allah, bahawa Allah menentukan segalanya. Yakinlah.

Firman Allah:

"Jangan takut, jangan berdukacita." - (Al-Ankabut 29:33)


Kadang-kadang manusia merasa dukacita kerana beban hidup yang terlalu banyak. Penyakit yang menimpa. Masalah keluarga yang banyak. Masalah anak, masalah isteri, masalah jiran, masalah kerja, masalah kereta, masalah itu dan sebagainya. Maka dia bersedih, dia berdukacita, jiwanya tertekan.

Mengapa harus bersedih? Bukankah hidup ini penuh dengan perjuangan mengatasi segala masalah? Hidup bermakna kita berdepan dengan masalah. Orang yang tidak mahu berdepan dengan masalah maka dia tidal layak untuk hidup di dunia ini.

Masalah yang besar yang tetap akan kita hadapi ialah hasutan iblis dan syaitan. Tidak ada masalah yang lebih besar daripada itu.

Mungkin kita merasakan bahawa masalah anak yang terlalu menekan. Anak kita nakal, anak kita degil, anak kita tidak mendengar cakap, anak kita suka melawan, dan sebagainya. Saudara, bukankah itu mengajak kita berusaha berjihad mendidiknya?! Dan setiap didikan kita kepada anak kita akan diberikan pahala oleh Allah SWT. Lantas berusahalah untuk mendidiknya, mengajarnya, mengasuhnya, dengan cara yang terbaik.

Apakah ada masalah yang lebih besar di dunia ini daripada masalah berdepan dengan hasutan syaitan, dengan iblis? Syaitan yang sentiasa mengajak kita untuk melakukan kejahatan, syaitan yang sentiasa mengajak kita untuk melakukan maksiat. Itu masalah yang besar. Sebab itu mujahadatun-nafs -- melawan nafsu, melawan syaitan, melawan iblis, itu adalah asas kepada perjuangan jihad manusia di muka bumi ini.

Iblis bersumpah dengan Allah SWT bahawa dia akan mengganggu Bani Adam, dia akan menggoda Bani Adam, dia akan menyesatkan Bani Adam. Mereka akan berusaha melakukan itu secara berterusan, sejak kita kecil, dewasa hingga kembali kepada Allah SWT. Ini masalah yang perlu kita hadapi. Adapun selain daripada itu anggaplah ia asam garam kehidupan.

Masalah yang kita lalui mematangkan jiwa kita, mematangkan akal kita, mematangkan peribadi kita. Akhirnya orang yang sudah banyak melalui masalah, dia menjadi manusia yang tenang, kerana dia rasa lapang dengan segala penyelesaian yang dia hadapi.

Yakinlah dengan sebarang masalah diserahkan kepada Allah. Kita setakat berusaha, Allah jua yang menentukan.



from:http://www.iluvislam.com

Thursday, October 14, 2010

sebuah perjalanan~

assalamualaikum..


Sudah lama rasanya tidak menitipkan bicara,mencoret rasa di sini...Terlalu banyak yg ingin diceritakan sehingga tidak tahu ingin dimulakan dari mana..


Hari demi hari, saat demi saat berlalu..membawa pergi masa lampau..jauh ditinggalkan di belakang..masa yang dikurniakan seperti tidak mencukupi utk menampung segala penat lelah..apakan daya, perjuangan itu bukan senang,perlu diiringi dengan pengorbanan..



Betapa hidup ini telah mengajar aku erti sebuah kehidupan, erti jalinan persahabatan, erti kasih sayang dan erti sebuah cinta..bila jatuh, aku cuba bangun..tidak dapat dinafi, tidak terbilang air mata yang sudah tumpah ke bumi..air mata penyesalan, air mata kekecewaan, air mata kegagalan,air mata kesedihan..
apalah sangat ujian yang aku hadapi jika hendak dibandingkan dengan ujian yg ALLAH berikan kepada Nabi-Nabi dahulu.



Teringat zaman kanak2 dahulu..Tiada apa yg perlu dirunsingkan.....pergi sekolah,makan, main dan tidur..oh alangkah indahnya...


Ptang2 atau cuti2...

pergi memancing ikan dengan adik atau arwah ayah..sebelum tu enjoy korek cacing kat belakang rumah untuk dijadikan umpan..hehe best ooo..


kalau musim berangin pula,semangat buat layang2..penat ha berlari2 nak terbangkan layang2..adik la rajin buat..layang2 la wau la..macam2 rupa ada..sampai sekarang rangka wau tu ada lagi kat umah..=)



ada juga main kahwin2 dengan cucu mak long rumah sebelah..siap bermadu lagi..anak berderet ja..oh tersangatlah kelakar!!
bila jumpa sekarang dah segan sebab masing2 pun dah besar..=p


ada juga main congkak..congkak bukan congkak kayu tau..congkak buatan sendiri...buat lubang korek tanah ja,korek dengan kulit lokan..pastu buah nya guna biji getah ataupun guli..oh tersangatlah environmental friendly,semua benda kitar semuala punya =p


waktu musim main guli pula,
semua orang pun nak main guli.saya dengan adik apa lagi join la budak2 kampung...kalau menang tu, satu balang besar la bawak balik rumah..tapi saya selalu ja kalah (T.T!)..haha..


waktu musim bela ikan, semua pergi parit2 atau sungai cari ikan laga atau org kedah panggil ikan sepilai (mana entah dapat nama ni)..oh ikan ni sangat cantik..sisik ni bermacam2 warna..berkilau pulak tu..bila dah dapat tangkap, letak dalam balang, letak lumut bg dia makan biji2 yg dekat lumut tu..lepas tu bagi dia mengawan.kalau ikan betina warna dia pudar ada belang2 kat badan,kalau ikan jantan warna dia kehitaman berkilau2..lepas tu nanti anak2 menetas..oh cumil nya...one happy family =) tapi kena asingkan dari bapa ikan nanti dia makan anak2 dia..=p

The best man win


Kalau waktu cuti,ajak kawan pergi mandi kat sungai..wah seronoknya..apa lagi ya yang saya buat??em banyak..main tanah liat,panjat pokok, merempit dengan basikal pusing2 kampung, main zero point (lompat getah), main teng teng, main batu seremban sampai calar2 kuku, panjat bukit untuk cari pucuk pegaga..main meriam..
banyak lagi tidak mampu untuk diceritakan semuanya...



(kenapa rasa macam aktiviti di atas mcm banyak aktiviti budak lelaki ja..)ahha

Tetapi sekarang, zaman itu telah ku tinggalkan jauh bersama kenangan2 semalam...aku kini gadis berusia 22 tahun (oh anak mak dah besar..=p).inyaAllah bulan 8 tahun depan bakal menamatkan pengajian dan bakal menjejakkan kaki ke dunia pekerjaan. Dan aku pasti, tanggungjawab yang besar harus ku galas demi agama dan masyarakat. masa tidak dapat ku putar kembali..menanti di depan hanya onak dan duri..dan aku tidak pasti ranjau apa yg menanti. hanya satu doaku..semoga aku tabah menghadapi apa jua rintangan dan diberi kekuatan untuk aku berdiri kembali andai aku jatuh tersungkur di jalan ini~~~~~








nota kaki:saat ini sangat merindui keluarga di kampung..=(

Ya ALLAH berikan kekuatan kepadaku seperti yg kau berikan kepadaku setahun yg lalu..aminn~~