FOR THE REST OF MY LIFE

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, May 22, 2010

::MUSIBAH::

BISMILLAHIRRAHMANIRAHIIM.....

Ujian
terbahagi kpada 2 iaitu nikmat dan musibah.

Apa itu musibah??
Segala sesuatu yg tidak disukai manusia iaitu berupa kematian,kesakitan ,kemiskinan, ketakutan , kegagalan, kesedihan bencana dan lain-lain.
Berbentuk negatif.

TSUNAMI 26 DISEMBER 2004

Jenis :Bala

Bila?:Apabila orang yg jahat melakukan kejahatan.

Tujuan: Dihina di dunia sebelum dihina di akhirat.

Contoh: Umat Nabi Nuh yg ditenggelamkan banjir, Firaun yg ditenggalamkan di Laut Merah, Namrud yg dibunuh nyamuk, Qarun yg ditelan bumi adalah antara mereka yg ditimpa bala di dunia lagi sebelum diseksa di akhirat.

Firman ALLAH:
'Dan jika mereka berpaling, nesacya ALLAH akan azab mereka dengan azab yg pedih di dunia dan akhirat'(surah At-taubah 9: 74)

'Maka masing-masing (mereka) Kami seksa disebabkan dosanya,maka antara mereka Kami kirimkan kepadanya hujan batu kerikil dan ada antara mereka yg ditimpa letupan suara yg menggempakan bumi, dan ada yg Kami tenggelamkan dalam laut, dan ingatlah ALLAH sesekali tidak menganiaya mereka,akan tetapi mereka menganiaya diri mereka sendiri.' ( Surah Al-ankabut 29:40)

'Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan( yang sebenar-benarnya).Dan hanya kepada kamilah kamu dikembalikan'. (surah al-anbiya 21:35)



Jenis:Ibtila'

Bila?: Orang yg baik melakukan kebaikan.

Tujuan:Tanda kasih sayang ALLAH kepada hambanya yg taat supaya seseorang itu akan mendapat pahala berganda dan ditinggikan darjatnya di sisi ALLAH.

Contohnya: Bentuk ujian yg berlaku dlm kalangan para rasul ditingkatkan kp ulul azmi ( Nabi Muhammad, Nuh, Musa, Ibrahin dan Nabi Isa)

Firman ALLAH:
'Apakah patut kamu menyangka bhwa kamu akan masuk syurga padahal belum datang kpda kamu (ujian) penderitaan sebagaimana yg dideritai org terdahulu drpd kamu, iaitu mereka ditimpa kesengsaraan, kemelaratan dan mereka diancam bahaya sehinggalah Rasul dan org beriman bersamanya merintih : 'Bilakah datangnya pertolongan ALLAH?'( Surah al baqarah 2:214)

Utk orang yg bersabar: ALLAH menjanjikan: 'Sesungguhnya org yg sabar itu diganjari dengan pahala tanpa dihisab' ( Surah AL-zumar 39:10)



Jenis: Kafarah

Bila? : Berlaku ketika org yg baik tetapi ketika itu terlanjur melakukan kejahatan kerana kelalaian dan tidak mampu melawan hawa nafsu

Tujuan: Sebagai ujian dan meningkatkan darjatnya sebagai orang mukmin. Diturunkan sebagai "tebusan" utk menghapuskan dosa dan keterlanjuran itu.

Firman ALLAH: 'Dan Kami (ALLAH) timpakan kpd mereka azab supaya mereka kembali ke jalan yg benar' (Surah Az-zukhruf 43: 48)


" Sesunggunya besarnya pahala diukur dgn besarnya ujian, dan apabila ALLAH suka akan kaum itu, maka mereka diuji. Jika mereka redha, maka ALLAH redha dan jika dia marah, ALLAH pun marah kepadanya" ( riwayat Tirmizi no 2396)


p/s:dipetik dari majalah SOLUSI isu 19.....

No comments:

Post a Comment