FOR THE REST OF MY LIFE

Daisypath Anniversary tickers

Friday, July 16, 2010

PART 2:SALAH FAHAM NON-MUSLIM PADA AGAMA ISLAM

A)Tuhan Islam Pilih Kasih

‘’Tuhan Islam pilih kasih! Kenapa ada manusia yg lahir dalam keluarga islam dan ada yg dilahirkan dalam keluarga bukan islam???adilkah begitu??”

“Orang islam masuk syurga, orang bukan islam masuk neraka”


Inilah antara dialog2 yg pernah didengar atau mgkin berlegar2 dalam kepala kita selama ini..

Jawapan:
1) Dalam islam, kita percaya semua lahir dlm keadaan fitrah, terpulang kepada ibu bapa itu sama ada ingin mencorakkannya menjadi seorang muslim/Yahudi/Nasrani atau apa2 sahaja penganut agama di dunia ini.

2) Bukan permulaan kita lahir dalam agama apa yg menjadi persoalan, tetapi kesudahannya kita mati dalam agama apa…. itu yg lebih penting.

Seorang hamba ALLAH, lahir dan dibesarkan dalam keluarga islam dan seorang anak kepada imam..tapi akhirnya kecundang dari jalan yg benar, bertindak untuk keluar dari agama islam..menjadi seorang murtad..lihat! sudah terang lagi bersuluh…permulaannya seorang islam tapi pengakhirannya bkn lagi sebagai seorang islam…sesugguhnya iman tidak dapat diwarisi walau dari seorang ayah yg beriman……

3) Dia menjadikan manusia tidak kiralah sebagai penganut agama apa sekali pun, tujuannya adalah utk menguji kita sebagai hambaNya di muka bumi ini.

“ Sungguh Kami telah menciptakan manusia dari setitis air mani yg bercampur yg kami hendak mengujinya dengan perintah dan larangan, kerana itu Kami jadikannya mendengar dan melihat”(AL-QURAN 9:2)

Manusia diberi akal fikiran utk mencari dari mana asal usul diri..diberi mata utk melihat alam sekeliling..diberi telinga utk mendengar segala jenis ilmu,ilmu tentang dunia atau sesuatu yg ghaib…diberi mata hati utk memilih yg mana hak dan batil…


“Alaaaa tak dapat hidayah lagi la tu…nanti dapat hidayah berubah la dia, masuk islam la dia nanti..”

Jawapan:
Hidayah utk orang tertentu????????
Sebenarnya ALLAH memberikan hidayah utk semua…Cuma terpulang kpd kita sahaja yg memilih utk menerima hidayah itu,atau utk menolaknya dgn mentah2..hidayah pula datang dlm pelbagai bentuk..mgkin seseorang itu mendapat hidayah melalui pengamatan alam sekitar, mengkaji ilmu sains atau dengan fitrah atau naluri kita sendiri yg meronta2 ingin mencari kebenaran…

Ingatlah bahawa ALLAH akan dekat dengan kita jika kita dekat denganNya..

“Aaaaaa cakap senang la…habis kau ingat senang ke kalau lahir dalam keluarga bukan islam nk tau pasal islam?? Siapa yg nak terangkan islam kata aku??Kau tak apa la,celik2 mata ja memang dalam keluarga islam”

Jawapan:
“ Barang siapa berbuat sesuai dgn petunjuk ALLAH, maka sesungguhnya itu utk (keselamatan) dirinya sendiri; dan barang siapa tersesat maka sesungguhnya(kerugian) itu bagi dirinya sendiri. Dan seorang yg berdosa tidak memikul dosa orang lain, tetapi Kami tidak menyiksa sebelum Kami mengutus seorang Rasul" (AL-QURAN 17:15)

Sudah terang ayat di atas menyatakan ALLAH tidak akan menghukum seseorang sebelum Dia menghantar utusan atau Rasulnya utk sesuatu kaum… Allah hanya mempertangggjawabkan kita sekadar apa yg kita tahu sahaja..dia tidak akan menghukum sesuatu yg kita tidak tahu.kalau A yg kita tahu, A sahaja yg akan dipersoalkan nanti...tapi sebenarnya tak logik juga la kalau nak kata susah nak tau pasal islam zaman sekarang.. bak kata seorang ustaz..
“Duduk dalam kelambu pun boleh tau pasal agama islam, tak payah p jauh2..
Mana tak nya, dah ada tv, radio, internet,semua di hujung jari…nak atau tak nak je kan??”



B) Ah Chong baik, Ali Jahat

“Ah Chong tu baik,banyak tolong orang,tapi dia kafir.dia tetap masuk neraka..Ali pula orang islam tapi dia jahaat, perogol, mat rempit, dia tetap masuk syurga”


Sound familiar??seperti tidak adil kan??Ini antara perkara yg dipersoal oleh non-muslim..

Jawapan yg adil utk diberikan kepada non-muslim :
1) Bukan saya yg tentukan siapa yg masuk syurga atau neraka

2) Kalau saya mati sekarang,saya pun xjamin saya akan masuk ke syurga atau neraka

3) Kafir??apa mksud kafir??kafir berasal dari kafara iaitu “ to deny/to reject”

Tidak akan timbul soal siapa yg kafir/menolak islam jika penerangan yg betul tentang islam tidak diterima dengan jelas oleh mereka.Jadi ini lah tanggngjawab kita, menerangkan islam yg sebenar kepada mereka, bkn hanya menghukum kafir secara membuta tuli.

4) Bagi orang islam, dosa yg terbesar ialah syirik kepada ALLAH iaitu menyembah selain ALLAH..Buatlah sebesar-besar kebajikan tetap jika kamu syirik(tidak berpegang bahawa ALLAH itu tuhan yg satu) dan tidak bertaubat, kebajikan yg dibuat tidak akan diterima.

Analogi:
Ali mengambil 15 subjek SPM, semua dapat A tapi gagal subjek wajib, dia dikira lulus atau gagal?? Gagal lah kan sebab subjek teras/tunjangnya gagal...


renung2kan dan selamat beramal =)






kenangan hari terakhir FCR fasa 1..bergambar bersama sahabat2 um dan brother shah kirit..antara kenangan yg terindah..esk akan bermula fasa 2 selama 2 hari.insyaallah..=)

No comments:

Post a Comment