FOR THE REST OF MY LIFE

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, April 7, 2010

DENYUT KASIH MEDIK


Alhamdulillah..i’m done with Denyut Kasih Medik…satu2 nya novel karya seorang doctor perubatan yg pernah saya baca…bgus2..saya sgt kagum dgn dia..sibuk2 pun still ada masa lagi nk tulis novel ek doctor..?? Sebenarnya Dr Farhan Hadi ni tak asing lagi bagi saya..kerana dia ialah suami kepada seorang penulis novel islamik terkenal Fatimah Syarha..ala yg tulis buku SEINDAH MAWAR BERDURI,TAUTAN HATI dan PEMILIK CINTAKU SETELAH ALLAH DAN RASUL tu…




ok sepintas lalu….ni synopsis buku ni…

Denyut Kasih Medik merupakan sebuah kisah perjuangan seorang doktor muda mengaplikasikan syariat di hospital ketika bergelar doktor pelatih (houseman). Ia juga kisah masyarakat kerana menyentuh isu-isu perubatan dalam kehidupan masyarakat. Bukan itu sahaja, ia kisah seorang pemuda yang hidupnya sarat impian dan cita-cita. Lebih menarik ia bukan hanya menyentuh fiqh perubatan bahkan turut menyelitkan fiqh wanita dan fiqh cinta…

Saya bg 4 bintang la kat buku ni…gaya bahasanya biasa2 saja sebab dia mngkin baru first time tulis novel kot..tapi ilmu yang saya dapat dari novel ni memang best la…rasa mcm boleh diaplikasi bila saya jadi pharmacist kelak,insyaallah…dari setiap aspek yg dia lakukan,syariat pasti terpelihara…dari bidang perubatan sampailah ke bidang dia mncari jodoh..

Ok mari saya selitkan sikit tentang fiq yg diselitkan dlm novel ni…(selit sikit2 je,nk tau lebih kena beli sndiri..hehe)

Fiq perubatan:

1. Penggunaan clexane ( yg diperbuat dari khinzir) utk pesakit muslim.

2. Adakah darah yg keluar selepas keguguran adalah nifas?perlukah tunaikan solat ke ats janin yg gugur??

Fiq cinta:

1. Mahar buat isteri

2. Cara dan usaha mencari jodoh bg kaum wanita

Fiq wanita:

1. Info haid dan istihadhah


Ok kalau kita tgk contoh2 kat atas ni…semua berkaitan dgn hidup kita kan..x semestinya kalau fiq wanita lelaki xperlu amik tau betol x…mereka akan ada anak2 dan isteri utk dididik…fiq perubatan plak,x semestinya org2 yg keje kat hospital je yg kena ambil tahu..

Bg saya la,sebagai ahli pharmacist ke doctor ke nurse ke ( health care provider),kita memg kena tau semua2 ni…sbb nt kalau pesakit muslim tnya:


“ Puan (cewah..agak2nya time tu dah jadi puan kot..haha),boleh ke kalau saya nk amik ubat dibuat dari khinzir??”

“ Cik, boleh ke kalau saya nk solat tapi ada kantung najis kat perut saya ni??”

“ Doctor,saya xnk anak ni,saya nk gugurkan…saya bayar doctor harga tinggi..mahu???”

“Cik,macam mana saya nk solat kalau istihadah?”

" Puan,saya x dapat beza la saya dalam haid ke istihadah,mcm mana saya nak bezakan??"

Haa…agak2 mcm mana kamu semua nk jwb soalan ni dari patient,ni baru soalan biasa2..belum lagi keluar yg kompleks2..

Sebagai seorang doctor atau pharmacist muslim,kita juga ada tanggungjawab ke atas saudara2 seislam kita yg lain utk mengingatkan mereka..

“Pakcik..pakcik dah solat ke??”

“Cik, nanti waktu melawat ada pelawat lelaki,cik jaga aurat ye…”

“ Mak cik,sebelum mkn ubat selawat dulu ye,kita mkn ubat utk ikhtiar,ALLAH yg sembuhkan =)”


ISLAM IS THE WAY OF LIFE…harap2 nanti kita mempunyai kekuatan utk laksanakan syariat islam bila kita deal dgn masyrkat secara am nye dan dengan pesakit khususnya…amiin…ok sekian saja..salam=)

p/s: sape nk pinjam buku ni boleh la ye..hehe=)




10 comments:

  1. aku nak pinjam leh??hehe

    ReplyDelete
  2. hahahha..jauh bebenor aku nk hantar kat johor.hua3...

    ReplyDelete
  3. lina..masa nak gi jalan redang..pinjam..leh baca atas bus..

    ReplyDelete
  4. nisah n hilmi: hahaha...sila isi borang online ye utk book buku..hahah..ok2 no prob insyaallah nt aku bg korg pnjm =)

    ReplyDelete
  5. lina nak pinjam pas yopmie^-^

    ReplyDelete
  6. fiza:no prob!!heeeeeeeee...after nisah la kot..haha

    ReplyDelete
  7. emm,buku ni.... bole tahan la... kite bace sekejap je... beberapa jam je... terus selesai... tak makan masa pun..... haahhaa

    buku ni mmg bagus la... mgajar byk perkara yg takde kt departmen... hehehe... lina, pandai ye awak cari ilmu kehidupan ni... at least, terbimbing dr perkara yg kdg2 kite senndiri tak duga.... (heh, ape ni...)

    ReplyDelete
  8. hahaha..betul2..wish to have a person like DR MUSLIH in mylife...but i know i have to be another Qaniah..=) must try harder la kita semua amal..huhu=)

    ReplyDelete
  9. ahaa, i should try to read this book~

    ReplyDelete